UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
12
Kwietnia 2019
piątek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Siedem pieśni ostatnich dni
Wykonawcy:

Paweł Przytocki – dyrygent
Ewa Wolak – alt
Orkiestra Filharmonii Łódzkiej

Program:

R. Wagner Preludium i Mild und leise (Liebestod) – aria Izoldy z Tristana i Izoldy
G. Mahler Rückert-Lieder
***
M. Karłowicz Stanisław i Anna Oświecimowie – poemat symfoniczny op. 12

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

 

Paweł Przytocki / fot. Ireneusz Skąpski

Gościem Narodowego Forum Muzyki będzie jedna z najstarszych orkiestr symfonicznych w naszym kraju – Orkiestra Filharmonii Łódzkiej. Zespół o bogatych tradycjach wykonawczych zaprezentuje publiczności dzieła kompozytorów romantycznych. W programie koncertu znajdą się takie kompozycje, jak aria Izoldy z Tristana i Izoldy Richarda Wagnera, poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie autorstwa Mieczysława Karłowicza oraz cykl pieśni Rückert-Lieder Gustava Mahlera.

Tytuł koncertu jest nawiązaniem do Sieben Lieder aus letzter Zeit – zbioru kompozycji opublikowanych po śmierci Mahlera. Wśród nich znalazły się pieśni Revelge i Der Tamboursg’sell oraz cykl Rückert-Lieder. Kompozytor nie ukrywał fascynacji twórczością literacką Friedricha Rückerta, którego dzieła inspirowane były zarówno rodzimą tradycją poezji romantycznej, jak i wpływami kultury azjatyckiej. Mahler na bazie zachwycających tekstów poety stworzył cykl pięciu pieśni przeznaczonych na głos solowy oraz orkiestrę symfoniczną. Ze względu na rozwijanie pierwszoosobowego monologu Rückert-Lieder są na tyle uniwersalne, że mogą być wykonywane przez głos żeński lub męski. W cyklu wyraźnie widoczny jest także życiowy i artystyczny zwrot Mahlera ku metafizyczności i indywidualnym rozważaniom. Poszczególne pieśni poruszają problemy związane z miłością, pracą twórczą kompozytora, poczuciem beznadziejności ziemskiej egzystencji, a także rolą Stwórcy. Kompozycja Rückert-Lieder jest kształtowana pod względem muzycznym bardzo spójnie – Mahler wykorzystał w przypadku każdej pieśni formę zwrotkowo-wariacyjną oraz ograniczył rolę instrumentów smyczkowych na rzecz wyeksponowania brzmienia instrumentów dętych.

Tego wieczoru oprócz Rückert-Lieder usłyszymy fragment słynnego dramatu muzycznego Richarda Wagnera. Inspiracją do napisania Tristana i Izoldy była celtycka legenda o niespełnionej miłości. Wagner przedstawił w tym utworze swoją filozofię miłości, a w warstwie muzycznej zdecydował się na prawdziwą rewolucję –  maksymalnie wykorzystał możliwości, jakie daje skala dur-moll; zastosował także niespotykane dotąd akordy, które były wieloznaczne pod względem interpretacji harmonicznej i umożliwiały wprowadzenie zaskakujących połączeń.

Koncert zakończy poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie. Karłowicz skomponował ten utwór pod wpływem wystawy, podczas której ujrzał obraz zatytułowany Stanisław Oświecim u zwłok Anny Stanisława Bergmanna. Wokół rodzeństwa Oświecimów powstała po ich śmierci legenda o domniemanej nieszczęśliwej miłości – stała się ona inspirację dla wielu artystów. W przypadku poematu symfonicznego Karłowicza istotne jest zastosowanie i przetwarzanie trzech motywów muzycznych: burzliwego motywu Stanisława, lirycznego Anny oraz złowrogiego i nieuniknionego motywu losu.
   

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Dostępne
  • Bilet VIP
60 PLN
I kategoria Dostępne
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
45 PLN
35 PLN
II kategoria Dostępne
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
15 PLN
III kategoria Dostępne
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
35 PLN
25 PLN
15 PLN

Podobne wydarzenia

22
lutego 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
La valse
 
Ostatnie miejsca: 2
23
lutego 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Fantazja, medytacja i przemiana
 
08
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Cudowny mandaryn
 
15
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Brahms – IV Symfonia
 
16
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Mozart & Dreamers’ Circus
 
Ostatnie miejsca: 1
24
marca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Telemann – Pasja wg św. Łukasza
 
29
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Sinfonia Buenos Aires
 
30
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Romans z Beethovenem
 
07
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Klasyczne piękno | Boccherini
 
13
kwietnia 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Muzyczne korzenie
 
14
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Stabat Mater II
 
16
kwietnia 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
J.S. Bach | Pasja wg św. Mateusza
 
26
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Studium harmonii
 
27
kwietnia 2019 | sobota
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Timothy Chooi i NFM Orkiestra Leopoldinum
 
05
maja 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Z Wrocławia do Wiednia
 
10
maja 2019 | piątek
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Oratorium Marianum
Simple Symphony
B. Britten, J. Swensen, J.Haydn
10
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Śpiąca królewna
 
17
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
sala koncertowa Filharmonii
Tańce na smyczki
 
22
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Bach – Msza h-moll
 
31
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Karnawał zwierząt
 
07
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Wyznanie duszy
 
14
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Muzyczna autobiografia | Zakończenie sezonu artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
15
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Polski barok
 
22
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Eroica
 
23
czerwca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Różne oblicza Wiednia
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie